Název

Leptání

Popis

Moje Gilerka má bolest. Zalomený svorníček statoru dynama. Svorníček je zašroubován v karteru závitem M4 a zalomený kousek je cca 5mm hluboko. Tento problém zde byl už před mou renovací, ale já si ho prostě nevšimnul (nebo ho ignoroval..už fakt nevím). Svorník nějak fungoval a držel na zbylých 5ti mm cca 2000 km. Nyní v rámci akce „furt plnej“ po hrbaté cestě do Soběšickýho kopce si to svorník rozmyslel, díru i se zbytkem závitu opustil a Gilera přestala dobíjet. Naštěstí jsem dojel jen aktuální kolo. Dynamo bylo lehce vyvrácený, rotor škrtal o stator a uhlíky nedosedaly.
Už jsem toho rozebral a složil moc, ale s těmito problémy nemám moc zkušeností (a když, tak spíš špatných). Odvrtávání jsem teda zavrhnul. Po vyčištění a prozkoumání díry jsem zjistil, že už to nějaký italský umělec odvrtával, ale nešlo mu to, zajel do hlíny a radši se na to naštěstí vysral.
Už v minulosti jsem slyšel o vyleptání Fe šroubu z Al karteru kyselinou dusičnou. Nachytřil jsem se a šel jsem na to. Předcházely dva pokusy. První (není nafocen) spočíval pouze v ověření toho, že kyselina šroub žere. Naředil jsem ji na 32,5%, dal jí trošku do víčka od PET a do ní hodil kousek (cca 5mm) zbytku svorníku. Okolní teplota cca 15°C. Nic se nedělo...dlouho..pak jsem to zahřál a začaly se dít věci. Za cca 15 min byl šroub zmizen. Druhý pokus už je nafocen. Vzal jsem „bezcenný“ karter z 350 354 a do něj zašrouboval zařízlej šroub M6 cca 10mm dlouhej. Po vzoru návodů na netu jsem udělal z víčka PET rezervoár a nalepil ho dvousložkovým epoxy tmelem. Zahřál to a rozjelo se to. Ale..fakt to trvalo. Kyselinu jsem několikrát měnil a zahříval jsem to v troubě, protože už mě nebavilo u toho stát a foukat horkovzduškou. Po cca 3 hodinách byl šroub zmizen a závit v karteru zůstal závitem. Chyba byla, že jsem závit moc nezkoumal před pokusem. Po pokusu se mi totiž zdá hodně volnej a nevím, jestli už to tak bylo. Přecejen je to závit pro šroub víka zapalování, kterej byl milionkrát povolen a utažen pro seřízení předstihu na 2T dvouválci.
Nicméně pokus jsem považoval za úspěšný a chystal se na ostrej. Problém byl, že nešel použít rezervoár z PET. Zkusil jsem do té cca 4mm díry nacpat inj.stříkačku s koncem oblepeným stejným tmelem jako u pokusu 2. To se ukázalo jako velká chyba. Přístup ke šroubu byl cca 1,5-2 mm dírkou. Gileru jsem položil na odcizené molitanové matrace a zakryl co šlo (bohužel jsem si nevšimnul, že mi kape olej z oddechu ). Zahřál jsem karter..a nic. Zahřál jsem víc a pořád nic. Zahřál jsem ještě víc a propálil jsem tu stříkačku. Kyselina všude. Vysral jsem se na hrozbu poleptání a utíral to z Gilerky mé milované vším, co bylo po ruce. Vypadá to, že beze škod (na stroji). Dál jsem pokračovat tak, že jsem zahříval karter a kyselinu jen po kapkách dávkoval do díry. Šlo to, ale neskutečně pomalu. Nakonec..po cca 4 hod bylo 5 mm svorníčku M4 zmizeno.
Gileru jsem odekryl a objevil mega louži oleje na na zemi před garáží. Po této peripetii mě to ani dvakrát nerozhodilo. To se vsákne.
Můj závěr: metoda funguje s koncentrací 32,5% a intenzivním zahřátí. Podle mě je to ale použitelné jen na malé šrouby řekněme do M6. Na větší šrouby je asi opravdu lepší použít vytahováky. Pozor na zakrytí všeho kolem. Při reakci to bublá až prská a mikrokapičky hnědé kyseliny nasycené Fe vše kolem pocákají a nechají nahnědlý povrch.
Teď už zbývá „jen“ vyříznout nový M5 závit a dát nový svorník. Díky Free

Období

Statistiky

  • 14 fotek
  • 4 se líbí

Fototechnika

Sony J20i

Nastavení

Nahlásit album
Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka
S kódem: Vajicka Akce platí do 14. 4. 2024
Zjistit více
Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
Leptání
Komentáře Přidat